Tinta Si Isteri Mekanik: RESEPI : RENDANG AYAM TANPA SANTAN

22 January 2014

RESEPI : RENDANG AYAM TANPA SANTAN

Semalam saya masak Rendang Ayam. Sebenarnya ada 2 orang rakan sepejabat baru sembuh dari demam denggi. Jadi masa melawat mereka, kami telah bersetuju untuk mengadakan jamuan kesyukuran dan rendang serta pulut kuning adalah menunya. Ditambah dengan Spaghetti Bolognese dengan Meatball, anggur, kek coklat moist serta minuman special iaitu Nescafe panas.

Ahad saya ke Pasar Tani Stadium Shah Alam. Seronok ke pasar pagi-pagi, berbelanja hingga habis RM150.00. Itupun sebab beringat. Kalau tak, semua nak beli terutamanya ikan. Harganya mahal sedikit tetapi masih segar, oklah.

Balik dari pasar, saya terus simpan ikan dan terus basuh ayam. Siapkan bahan terus dikisar. Siap kisar terus tuang dalam kuali, masukkan ayam, letak garam dan gula terus nyalakan api.

Kacau, tapi jangan kerap sebab nanti ayam hancur. Biasanya saya masukkan santan setelah air ayam kering. Tapi semalam, terus terlupa hinggalah saya makan di pejabat!

Kelakar rasa sebab pertama kali masak rendang tanpa masukkan santan. Tapi rasanya masih sedap, cuma kurang lemak tapi masih sesuai digandingkan dengan pulut yang ada sedikit santan. Cuma tak pedas. Sebabnya ada rakan yang tak tahan pedas.

Ini resepinya. Ringkas je. Bila saya masak rendang, suka masak 1 ekor terus, rasa berbaloi tunggu kering. Kemudian masukkan dalam bekas kecil-kecil untuk sekali makan. 

Bahan-bahan Rendang Ayam:

1 ekor ayam - potong

5 biji bawang merah besar *
6 batang serai*
3 inci kunyit hidup*
5 sudu besar cili kisar*

*kisar

1 paket kerisik
Daun Kunyit

Garam
Gula

Cara-caranya:

1. Masukkan ayam dan bahan kisar serta daun kunyit, garam dan gula.
2. Nyalakan api dan reneh hingga ayam masak. Jika mahukan kuah yang banyak, tambah air sedikit. 
3. Masukkan kerisik. 

Senang aje.

Tinta Si Isteri Mekanik Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign